KPI’s klip-en-klaar uitgelegd: meten met ExactOnline

Algemeen
Jacob van den Brink

Op de werkvloer zijn ze onmisbaar: KPI’s, ofwel kritieke prestatie-indicatoren. Ze geven een duidelijk beeld van waar we staan als organisatie, als team, en waar we nog kunnen groeien. We laten zien welke software aan de basis staat om deze KPI’s precies te meten. Deze week staat ExactOnline in de spreekwoordelijke schijnwerpers.

Wat is ExactOnline?
ExactOnline is een online softwarepakket voor het mkb en hun accountants, gericht op het automatiseren en efficiënter maken van bedrijfsprocessen zoals boekhouding, CRM, HRM en projectmanagement. Dit platform biedt real-time zakelijke inzichten, waardoor ondernemers overal en altijd hun bedrijfscijfers bij de hand hebben.

Wij halen data uit ExactOnline en hebben daardoor vijf veelgebruikte KPI’s gevonden:

  • Dagelijkse verkoopprestaties
  • Brutowinstmarge
  • Betalingstermijnen
  • Voorraadbeheer
  • Klantbehoudpercentage

Dagelijkse verkoopprestaties
Deze KPI volgt de dagelijkse omzet van je bedrijf – de verkoopprestaties, zodat je trends kunt opsporen en snel kunt reageren op schommelingen in de vraag of marktveranderingen.

Brutowinstmarge
Brutowinstmarge is het verschil tussen de totale omzet en de kosten van verkochte goederen, uitgedrukt als percentage van de omzet. Het is belangrijk om dit in kaart te brengen; het is het financiële succes van je onderneming. Een sterke winstgevendheid geeft aan dat je bedrijf goed is in kostenbeheer en slimme prijzen hanteert.

Betalingstermijnen
Deze KPI meet hoe snel klanten hun rekeningen betalen in vergelijking met de afgesproken betalingstermijnen. Goede naleving van deze termijnen verbetert je cashflow en versterkt je financiële stabiliteit.

Voorraadbeheer
Het nauwkeurig bijhouden van je voorraadniveaus is belangrijk om aan de (klant)vraag te voldoen zonder dat de voorraadkosten onnodig oplopen. Deze KPI helpt bij het verbeteren van voorraadniveaus en verhoogt daarmee de operationele efficiëntie van je bedrijf.

Klantbehoudpercentage
Het percentage van klanten dat je bedrijf behoudt binnen een specifieke periode is van groot belang. Het vasthouden van bestaande klanten is doorgaans kosteneffectiever dan nieuwe klanten aantrekken. Om die reden is het slim om deze KPI in kaart te brengen, zo evalueer je klantloyaliteit en het algehele succes van je onderneming.

Wil je inzicht in ExactOnline?

Wil je moeiteloos KPI’s meten met ExactOnline of ben je benieuwd naar andere mogelijkheden voor jouw onderneming? Laat data werken. Voor jou, jouw mensen. Laat DashData voor je werken. Schakel ons in via ons contactpagina.

power to your people