Minder handmatige invoer met het DashData Platform
Camps Food gebruikt DashData Platform onder andere om inzicht te krijgen in data uit hun ERP systeem. Maar los van inzicht in ERP data, komt data uit diverse bronnen samen in hun DashData Platform. Door deze gegevens met elkaar te combineren, komen zij snel en eenvoudig aan inzichten om Forecasting mee te verbeteren. We spreken Will Boer, Supply Chain Manager bij Camps Food over Forecasting met DashData Platform.
Forecasting
“Forecasting deden wij voorheen, tot een aantal jaren geleden, volledig in Excel. Daar zat een koppeling in met ons ERP. Daar kwamen echter heel veel handmatige acties aan te pas en alleen de verkooporders konden we inladen. Er zat nog een ander groot nadeel aan, want op het moment dat de verkooporders binnenkwamen, werd de oude forecast overschreven. Dus we hadden helemaal geen backdata van wat er in het verleden was gebeurd.
De keuze voor het DashData platform
We hadden eigenlijk twee keuzes. We konden voor de DashData Platform oplossing gaan. Dan zou er iets gebouwd worden wat eigenlijk best wel leek op de manier van werken die we gewend waren, alleen met minder handmatig werk. De andere keuze was om naar een complete forecasting tool te gaan. We hebben die overweging wel gemaakt, maar zagen ook dat we een heel basic manier van werken hadden. Als je zelf gaat bouwen en vanuit een basic aanpak aan de slag gaat, dan kun je eigenlijk stapsgewijs vanuit de bron op gaan bouwen. Dat is wat DashData ook heeft geboden.
We zijn ondertussen zover dat we de LE (de Latest Estimate) van dit jaar kunnen berekenen vanuit de forecasting tool. Die kunnen we naar Excel overzetten en met data die in het ERP beschikbaar is, kunnen we zien wat onze outlook wordt qua omzet. Datzelfde willen we ook gaan doen met het budget proces. Ook nieuw dit jaar is dat we gaan kijken of we de data van dit jaar kunnen doortrekken naar volgend jaar. Natuurlijk met een aantal aanpassingen, om te kijken wat het budget kan gaan worden volgend jaar.
Vervolgens zijn we momenteel bezig met de optimalisatie waarin we vanuit de forecast app ook inkoopvoorstellen kunnen schieten naar ons ERP, naar Business Central. Dat is een heel mooi model waarin je een aantal handmatige werkzaamheden uit Business Central elimineert. Ga je dan nog verder kijken, dan is misschien in de toekomst een koppeling met IRI een van de mogelijkheden. Dan kunnen we echt consumenten-verkoopdata koppelen aan onze ex works data. Die komen dan ergens bij elkaar in bijvoorbeeld promotie analyses en evaluaties.
Wat zijn de toekomstplannen?
We gaan ook nog een stapje verder met onze logistiek dienstverlener. Met hen willen we het inkoopproces zodanig automatiseren dat zij voor ons gaan ontvangen op basis van onze inkooporders. Zij schieten vervolgens weer data terug naar ons, zodat we die in kunnen lezen en dan zie je eigenlijk al vanuit de forecast app in combinatie met Business Central dat je steeds mogelijkheden hebt om stapjes te blijven zetten naar de toekomst. We hopen ergens over 5 jaar een volledig geautomatiseerde forecast, die ook automatische inkoopvoorstellen naar de leveranciers schiet en nog meer koppelingen met retailers te hebben gerealiseerd. Dat zou voor ons ideaal zijn, want alle informatie die bij retailers zit, die is natuurlijk goud waard als je naar een betrouwbare forecast wilt”.