Het zinvol inzetten van data kan een bijdrage leveren aan het realiseren van deze doelen. Er is meer data beschikbaar en de technologie om die data te interpreteren is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Het St. Antonius Ziekenhuis zet het, in samenwerking met DashData ontwikkelde, Data Platform in om slimmere keuzes te maken en zorg te verbeteren. We gingen in gesprek met Alisa Westerhof, CIO bij het St. Antonius Ziekenhuis, over data, de waarde van het platform en de inzichten die dat oplevert.
Het EPD & Power BI
We werken met EPIC als ons Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). EPIC is een Amerikaanse leverancier, en enkele academische ziekenhuizen als ook het OLVG en St. Jansdal maken gebruik van deze leverancier.
Toen een paar jaar geleden is overgestapt op dit nieuwe EPD, is het bestaande BI-landschap uitgefaseerd. Dat gaf problemen, zelfs financiële rapportages konden niet worden gemaakt. De oorzaak was dat het EPD dit niet ondersteunde voor de Nederlandse markt. Hoewel dat natuurlijk op dat moment een probleem was, bood het ook mogelijkheden. We kregen de kans om ons data landschap opnieuw vorm te geven.
Van losse silo’s naar geïntegreerd Data Platform
Informatieproducten bieden we op twee manieren aan. Allereerst bieden we in het EPD informatieproducten aan. We willen de informatie immers zo dicht mogelijk bij de artsen brengen, want anders is de kans klein dat ze er gebruik van maken. Daarnaast, voor alles wat zij niet direct in hun operationele proces nodig hebben, bieden we informatieproducten aan op ons BI-platform. Voor het uitdenken van deze architectuur, maar ook in het ontwikkelen van het BI-platform, heeft Dash Data het St. Antonius Ziekenhuis geholpen. Een van de uitgangspunten hierbij is dat er geen losse data silo’s worden gebouwd. We hebben de data uiteindelijk kunnen samenvoegen over de domeinen heen.
Door deze keuze hebben we een groot voordeel ten opzichte van andere ziekenhuizen, die vaak losse silo’s hebben die moeilijk te koppelen zijn. In het platform combineren we ook data uit het EPD met data die we uit AX4Health rapporteren, wat inmiddels is gemigreerd naar AFAS. Budgethouders binnen het ziekenhuis krijgen nu kant en klare maandrapportages aangeboden. Daarin wordt AFAS data gecombineerd met historie uit AX4Health, maar ook data uit EPIC, OWS en tal van andere systemen.
Vervolgens ging de technologie verder en kwamen we erachter dat de visualisatiemogelijkheden van Microsoft beter waren dan die van onze EPD-leverancier. Inmiddels zijn we bezig om data met medisch specialisten te delen via het dataplatform dat tegelijk ook inzichtelijk is via het EPD. Op die manier heeft de medisch specialist toch alle visualisaties in het EPD, maar met de lay-out en visualisatie mogelijkheden van het platform.”
Inzicht in zorgpaden
Binnen het Sint Antonius was sprake van een versnipperd datalandschap. Er waren meerdere oplossingen voor verschillende afdelingen, die niet met elkaar communiceerden. In diezelfde periode gingen we ook over naar een nieuw ERP systeem. Dat bood een mooie kans om het datalandschap in zijn geheel te vernieuwen. Voor mij was het belangrijk dat we een schaalbare oplossing voor zorgpaden (clinical pathways) zouden krijgen, een schoolvoorbeeld van datagedreven werken. Zorgpaden bouwen we binnen ons EPD, zodat een arts met minimale handelingen maximaal data registreert op een discrete manier. In eerste instantie was het plan om de dashboards ook in het EPD te bouwen. Ondanks het onderzoek wat we ernaar hadden gedaan, liepen we tegen diverse problemen aan, waaronder performance issues.
Uiteindelijk hebben we de keuze gemaakt om de dashboards te herbouwen op het data platform. Vandaag de dag hebben we niet alleen 25 zorgpaden op het data platform staan, maar inmiddels zetten we ook PROMS daarop, wat een verlengde is van de zorgpaden.
In een zorgpad omschrijven we welke loketten een patiënt passeert voor bijvoorbeeld een heupoperatie, van de intake tot de uitbehandeling. In veel ziekenhuizen zijn zorgpaden vooral een papieren exercitie. Wat we hier anders hebben gedaan, is dat we het zorgpad ook hebben ingebouwd in het EPD. Daardoor betrekken we dus het gehele multidisciplinaire team én hebben we directe feedback loop waardoor medici direct kunnen bijsturen. Alle zorgverleners kijken op dezelfde manier naar de informatie en hebben ook alle relevante informatie bij elkaar staan. Voor een patiënt houdt dat in dat de zorg sneller geleverd wordt en dat zorgverleners beter geïnformeerd zijn over de behandelhistorie en andere ziektebeelden van de patiënt. Door het inzetten van data zijn concrete verbeteringen te zien, zoals het afnemen van de wachttijden op de spoedeisende hulp.
Het datagedreven ziekenhuis
We staan aan de vooravond van een meer datagedreven organisatie. Er was altijd al de ambitie om de zorgpaden te verbeteren, maar het echt doorleven van de data, daar zijn we nog niet. We hebben de medisch specialisten gevraagd vanuit hun eigen professionaliteit na te denken over verbeteringen aan dit pad. Denk aan doorlooptijden, het aantal patiënten dat gescreend wordt op bepaalde zaken, maar ook de patiënttevredenheid. Elke specialist kiest minstens 3 onderwerpen waarin men wil verbeteren, waarbij ook aangegeven is waar ze nu staan, en waar ze binnen nu en 2 jaar naartoe groeien.
Het ziekenhuis wil zorgpaden graag veel breder inzetten, maar het EPD voor elke aandoening ombouwen is financieel niet haalbaar omdat het om tienduizenden aandoening gaat. Door slim gebruik te maken van bestaande datapunten binnen het EPD denken we dit met zorgpaden ‘light’ dashboards te kunnen ondersteunen. De tijd gaat leren of het ook echt lukt.
Parallel daaraan acteren we actief naar de medici en het management toe om te laten zien wat we hebben gedaan. We hebben daarvoor een landingspagina ontwikkeld waar iedereen onder de startknop in één oogopslag kan zien welke producten er voor hem of haar beschikbaar zijn. Collega’s krijgen daar in de vorm van een cursus ook direct uitleg bij over de producten die we daar beschikbaar stellen. We hebben de superusers dan ook goed opgeleid en zien dat ook terug in de gebruikscijfers.
Wat zijn lessons learned en hoe zien jullie de toekomst?
Ik ben nog steeds heel blij met de ingeslagen weg. Ons eerste idee om informatiestromen samen te brengen en dat vanaf dag één echt als een blauwdruk te zien was een goede keuze.
Architectuur
De architectuur van het data platform is de basis van al onze dashboards. We hebben hier dan ook veel tijd in geïnvesteerd. Een dashboard is slechts de laatste paar procent van het BI werk. Er gaat veel werk schuil achter een dashboard. Om hergebruik mogelijk te maken, en daarmee werk besparend te werken, zijn standaarden vereist en een ijzeren discipline van ontwikkelaars om ze op te volgen. Bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat de getallen die getoond worden op het dashboard meerdere fases doorlopen, waar ook de nodige “checks and balances” hebben plaatsgevonden.
Governance en privacy by design
Daarnaast hebben we een nieuwe governance structuur ontwikkeld, die inmiddels volledig geimplementeerd is met duidelijke taken en verantwoordelijkheden. Zo weet iedereen binnen het ziekenhuis wat er van hem of haar verwacht wordt. Een belangrijk onderdeel hierin is privacy. We hebben hier beleid voor ontwikkeld dat door de medische staf en de Raad van Bestuur is geaccordeerd. Binnen het ziekenhuis hanteren we een strengere privacystandaard dan de AVG-wetgeving. Zo zijn we voorzichtig met het vrijgeven van data binnen het ziekenhuis, bijvoorbeeld informatie over vakgroepen heen. Afhankelijk van met welke rol je inlogt, krijg je bepaalde informatie te zien.
De andere producten (waarvan je de informatie dus niet kan inzien) ziet men wel staan, maar daar kunnen zij alleen bij als ze de toegang daarvoor aanvragen en deze krijgen. De schoonheid van dit model is dat afhankelijk van het informatiedomein de eigenaar van dat domein de toegang geeft. Dat is de manager van bijvoorbeeld Financiën of Kwaliteit in combinatie met de functionaris gegevensbescherming.
En de toekomst?
In de toekomst zal de data nog dichterbij de patiënt worden gebracht. We willen graag de patiënt via het ziekenhuisportaal toegang geven tot dashboards, waarop informatie van het ziekteverloop te zien is.